auto met buitenlands kenteken

Als u in een juridisch conflict komt, is dat nooit prettig. U heeft dan de behoefte aan een goede advocaat die voor u opkomt. Gelukkig hebben veel mensen een rechtsbijstandsverzekering. Vaak wordt gedacht dat u dan ook verplicht gebruik moet maken van de jurist of advocaat van de verzekeraar. Dat is zeker niet altijd het geval! Hieronder wordt uitgelegd dat u vaak de advocaat van uw eigen keuze mag inschakelen. Dat heet het recht van vrije advocaatkeuze.

Wel een geschil, geen procedure?

Is er een geschil, maar nog geen gerechtelijke procedure? Dan laat de verzekeraar vaak uw zaak behandelen door een juridisch medewerker. Dat is niet altijd een advocaat. De werkzaamheden bestaan meestal uit het schrijven van brieven, zoals een aanmaning, een ingebrekestelling of onderhandelingen om de zaak in onderling overleg met uw wederpartij op te lossen.

Ook in deze fase kunt u al aan uw verzekeraar vragen om de advocaat van uw eigen keuze in te schakelen. Soms wordt daar toestemming voor gegeven. De verzekeraar betaalt dan de kosten van uw eigen advocaat.

Toch een procedure? Altijd vrije advocaatkeuze

Misschien komt het toch tot een gerechtelijke procedure. Een gerechtelijke procedure is:

  • Een procedure voor gerechtelijke of buitengerechtelijke bemiddeling.
  • Een procedure waarbij een rechterlijke instantie betrokken is of betrokken kan worden.

In dat geval mag u altijd uw eigen advocaat kiezen. Uw verzekeraar moet daarmee akkoord gaan. En zal in overleg met uw eigen advocaat de kosten moeten vergoeden. Wij noemen dit het recht van vrije advocaatkeuze. Het is een belangrijk persoonlijk recht waarvan u altijd gebruik mag maken. De vrije keus voor uw eigen advocaat geldt zowel bij kantonprocedures (geschillen tot € 25.000) als bij rechtbankprocedures (geschillen boven de € 25.000).

Geen gerechtelijke procedure – toch uw eigen advocaat?

Ook bij een buitengerechtelijke procedure heeft u soms recht op vrije advocaatkeuze. De Commissie van Beroep van het Kifid heeft onlangs bepaald dat er ook een eigen advocaat kan worden ingeschakeld als er een relatie is met een administratieve of gerechtelijke procedure.

Wat als mijn verzekeraar niet wil?

Sommige rechtsbijstandsverzekeraars maken het u lastig als u zelf een advocaat kiest. Een advocaat is voor hen meestal duurder dan een juridische medewerker van de verzekeraar zelf. Wilt u wel een rechtszaak aanspannen, maar de verzekeraar niet? Dan geldt de geschillenregeling die in uw polisvoorwaarden staat. Een onafhankelijke derde partij moet dan de aanpak van het geschil opnieuw beoordelen; een zogenaamde second opinion. Ook in die gevallen kunnen wij u helpen en verleent de verzekeraar vaak alsnog toestemming.

Wat is het beste voor mij?

Ieder mens is uniek en iedere zaak is anders. Dat betekent dat u en uw zaak de aandacht verdient die bij u past. Onze advocaten komen op voor uw belangen. Wij luisteren, adviseren en zorgen voor een gepaste oplossing. Bij ons hoeft u niet dagen te wachten tot een medewerker of jurist een keer terugbelt. Onze advocaten zijn altijd bereikbaar, reageren snel en maken duidelijke afspraken.  Niet voor niets scoort Farber Zwaanswijk Advocaten al jaren zeer hoog in de reviews op Google.

Meer weten?

In alle gevallen: neem contact met ons op! U krijgt een van onze advocaten aan de telefoon die u zelf te woord staan. Wij kunnen u adviseren en aan uw verzekeraar vragen de behandeling van uw zaak op te pakken of over te nemen. Zodra er toestemming is verleend, zorgen wij er voor dat het dossier wordt overgedragen. U hoeft daar zelf niets voor te doen.  Bel ons vrijblijvend. Het begin van de oplossing begint vaak met uw telefoontje.