Informatieverzoek bank

Plotseling ontvangt u een brief van uw bank. Dit keer niet een brief waarin wordt aangegeven dat de bankvoorwaarden zijn aangepast. Maar een brief met het verzoek om een toelichting op verschillende transacties op uw betaalrekening. U kunt hierbij denken aan een verzoek om informatie over stortingen van contant geld, geldopnames of overschrijvingen. Vaak vraagt de bank om op korte termijn te reageren op zo’n informatieverzoek. Wij zien termijnen van één week tot tien werkdagen voorbij komen. Onze tip: wacht niet te lang met het beantwoorden van de brief aangezien dit vervelende gevolgen voor u kan hebben!

Waarom verzoekt de bank om informatie?

Banken hebben een verplichting om toezicht te houden op alle financiële transacties, dus ook op die van u. Deze verplichting volgt uit de Wet op het financieel toezicht (Wft) en de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Kortgezegd houden deze wetten in dat banken moeten voorkomen dat via hun rekeningen financiële criminaliteit plaatsvindt. Zoals het witwassen van geld of financiering van terrorisme. Om die reden sturen banken vragenlijsten naar hun klanten wanneer zij bepaalde transacties op hun rekening opvallend of ongebruikelijk vinden. De brief kan gericht zijn aan u als particulier, maar ook aan uw onderneming wanneer u zakelijk klant bent bij de bank. Uw rekeningen worden dus voortdurend in de gaten gehouden.

Moet ik antwoorden op het informatieverzoek?

Een verzoek van een bank om toelichting op uw transacties komt vaak onverwachts en kan voelen als een inbreuk op uw privacy. Toch is het van belang dat u gehoor geeft aan het verzoek. Het negeren van een verzoek kan namelijk vervelende gevolgen voor u hebben.

Vervelende gevolgen negeren informatieverzoek bank

De bank kan bijvoorbeeld uw bankrekening blokkeren en zelfs de klantrelatie met u opzeggen. Vaak zegt de bank dan ook direct de complete klantrelatie met u op indien u bijvoorbeeld als particulier en zakelijk klant bent bij de bank. Daarnaast kan de bank oordelen dat u een risico vormt voor de financiële sector en uw persoons- en/of bedrijfsgegevens op een ‘zwarte lijst’ plaatsen. Die zwarte lijst kan worden onderverdeeld in interne registers en externe registers. De interne registers (intern verwijzingsregister of gebeurtenissenadministratie) zijn niet te raadplegen voor andere banken, maar de externe registers wel (extern verwijzingsregister en incidentenregister). Vooral opname in het extern verwijzingsregister is problematisch omdat u dan vrijwel bij geen enkele bank meer wordt geaccepteerd als klant. U kunt dan alleen nog een basisbankrekening openen.

Dit is vooral een probleem wanneer u zakelijk klant bent bij de bank. Een basisbankrekening is namelijk niet bedoeld voor zakelijk gebruik. Bij sluiting van uw zakelijke rekening en opname in de externe registers kan uw onderneming dus in zwaar weer terecht komen. U kunt dan namelijk bij geen bank meer terecht.

Wat kunnen wij voor u betekenen?

Heeft u een informatieverzoek ontvangen van de bank of heeft de bank u gebeld met vragen? Onderneem dan snel actie. Als advocatenkantoor kunnen wij u begeleiden in de beantwoording van die vragen en het opstellen van een reactie richting de bank. Onjuiste of slecht doordachte antwoorden kunnen meer vragen oproepen bij de bank en later nadelig voor u uitpakken. Het is dus van belang goed naar de vragen te kijken. Waarbij wij ook de afweging met u maken hoe ver u moet gaan in het delen van informatie. Samen met u lopen wij de vragen door en de stukken waar door de bank om wordt verzocht. Op die manier kan worden voorkomen dat de bank opnieuw met een informatieverzoek bij u aanklopt. Of nog erger, de hiervoor genoemde maatregelen neemt.

Neem contact met ons op

Bent u gebeld door de bank of heeft u een informatieverzoek ontvangen? Weet u niet goed welke informatie u wel of niet moet delen? Neem dan nu contact met ons op. Onze ervaren en gespecialiseerde financiële advocaten staan u graag bij.