Administratie- en bewaarplicht

Hoe werkt de fiscale administratie- en bewaarplicht?

In Nederland is iedere ondernemer verplicht zijn administratie te bewaren. Dit wordt ook wel de fiscale administratieplicht/bewaarplicht genoemd. Wettelijk is bepaald dat u uw administratie 7 jaar dient te bewaren. Wel bestaan er uitzonderingen waarbij u sommige gegevens wel tot 10 jaar moet bewaren. De bewaartermijn gaat in nadat het boekjaar waar de gegevens mee in verband staan, is verstreken. De gegevens welke u volgens de administratie- en bewaarplicht moet bewaren, kan verschillen per branche.

Welke administratie moet u in ieder geval bewaren? 

De basisgegevens, de gegevens op basis waarvan uw belastingplicht moet kunnen worden afgeleid, dient u 7 jaar te bewaren. Onder deze gegevens vallen ieder geval:

  • Kasadministratie
  • Grootboekadministratie
  • Voorraadadministratie
  • Loonadministratie
  • Urenadministratie
  • Debiteurenadministratie
  • Crediteurenadministratie
  • Inkoopadministratie
  • Verkoopadministratie

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van gegevens die bewaard moeten worden. Deze lijst is niet compleet. Dit komt onder andere doordat per branche en per vakgroep bepaalde eisen gesteld kunnen worden aan de essentiële informatie die een onderneming moet kunnen verstrekken aan de Belastingdienst.

Niet voldaan aan de fiscale administratie- en bewaarplicht? Dit kan verstrekkende gevolgen hebben.

De Belastingdienst kan uw administratie controleren en wanneer nodig om nadere gegevens vragen. Wanneer u deze gegevens niet heeft en/of niet verstrekt, kan dit verstrekkende gevolgen hebben. De Belastingdienst kan in dit geval de bewijslast omkeren en verzwaren. Dat wil zeggen dat de Belastingdienst een redelijk onderbouwde schatting zal maken van uw omzet (welke in de praktijk altijd hoog zal zijn) en op basis hiervan een aanslag oplegt. Vervolgens verkeert de belastingplichtige onderneming in de zeer lastige positie om bewijs te leveren dat de schatting van de Belastingdienst onjuist is en dus de aanslag te hoog is. In de praktijk is dit een lastige en weinig benijdenswaardige positie. Vaak zijn met deze zaken grote bedragen gemoeid.

Reden genoeg om u bij te laten staan door een specialist. Twijfel niet en neem (vrijblijvend) contact op met ons. Wij zijn gespecialiseerd en ervaren op het gebied van (het voorkomen van) procedures tegen de Belastingdienst.